KURZ OLEJOMALBY A MALBY ŠPACHTLÍ

TENTO KURZ PŘIPRAVJEME NA ŠKOLNÍ ROK 2023 / 2024

Klasická a nejoblíbenější technika malby. Od rané renesance vévodí všem dílnám a ateliérům. Tato technika je královnou nejen pro téměř profesionální výsledky v tvorbě, ale taky pro její cenu. Určitě se nejedná o nějakou levnou záležitost. Samozřejmě, že i zde je možné jít a koupit si čínské předšepsované plátno, natažené strojově na čínských lištách a pak vesele malovat čínskými barvami. To je opravdu levné, ale rovněž jde prohlásit, že je škoda s takovými prostředky malovat něco jiného než studijní práce. Nevíme nic o trvanlivosti a stálobarevnosti barev, jak se chovají v postupném prosychání, nic o kroutivosti lišt "blind" rámů, vyrobených povětšině z lehkého dřeva, co se děje ve spektru času s plátnem a strojově nanášeným šepsem atd. atd. atd.... Každý potenciální Van Rjin by chtěl, aby jeho dílko viselo ještě za tři a více generací v domě vzdáleného potomka, který si tak může připomenout pra pra pra pra bábi, která byla ve své době uznávanou mistryní malby. proto se klidně může stát, že vlivem nevhodně zvolených materiálů přijde Vaše úsilí klidně vniveč. 

 Je ale taky možné, že vyjedeme pro italská plátna a bona fide kupujeme opět čínské zboží. Doufejme však, že si ta italská firma v té proklaté Číně alespoň tu kvalitu hlídá. Existují dobré materiály v kvalitě, která je více než dostačující pro studijní a první malířské pokusy a jejichž cena není zničující. Takovou je například děčínský UNTOM. Ty barvy ani ředítka mne nikdy nezklamaly. Na rozdíl od drahé profesionální italské žlutě, která mi v tubě vesele zhrudkovatěla.

Pustíme se do toho s vervou nám vlastní. Budeme především připravovat plátna. Je možné jít a koupit standardní rozměr. Ale budete-li postaveni před objednávku malovat na nestardandní rozměr, prohnete se hrůzou a náklady, kolik Vás takové plátno bude stát. Nebo se taky ocitnete na "pustém" ostrově, kde prodejna s uměleckými potřebami prostě není. Pak si musíte pomoci sami. Slibuji, že Vás nebudeme nutit třít minerály v miskách a mísit je s oleji, vařit kosti na klíh, či tkát lněná plátna. I když i to by byla zajímavá, přímo renesanční, příprava. Ale ten Kurz by se mohl jmenovat středověk v technice malby. Sám jsem takovou bolestnou praxi u jednoho z mých učitelů absolvoval.  :)

Alexander Mosio

I v tomto kurz je pořízení pomůcek a barev na Vás. My opět můžeme pořídit optimální množství pro kurz a rozpočíst náklady. Máme s tím dobré zkušenosti. Víme, že studenti si mnohdy pořizují zbytečně velké sady, mnohdy nedobré kvality. Vlastní sady si pořiďte až po kurzu, kdy již budete o kvalitě a nekvalitě něco vědět.


1. Plátno, blind rám, šeps.

To jsou úplně základní materiály, které potřebujeme, abychom mohli začít přemýšlet nad olejovou (nejen) malbou, Různých lněných pláten, většinou už dnes s polyesterem je nepřeberné množství. My se zaměříme na typy, které nám vyjdou ze způsobu malby. Zatím co snové, lazurami malované obrazy, téměř až "zerzavovské" jemnosti (tu rád poukáži na tvorbu Akad. mal. Karla Lepíka, který v soutěži o jemnost tónů a jejich přechodů hravě Jan Zerzavého porazí),vyžadují velmi hustou vazbu jemných vláken, pastózní malba expresionistického nátisku je na tom opačně. Pak si řekneme o způsobu napínání plátna na blind rám a o požadavcích na rámy obecně. Pak si řekneme o různých šepsech. Proč a jak důkladně šepsujeme a kde děláme chyby. Pak si to ukážeme a zkusíme. Závěrečnou práci totiž budete malovat na vlastním plátně. Už jen pro ten komplexní pocit. 

2. Podmalby.

Proč jsou nutné a jakým způsobem u nich postupujeme. Ukázky a provedení podmaleb a přípravy více pláten.

3. Lazurní malba.

Jemné přechody tónů barev nebo vrstvení tónů pro dosažení šerosvitu. Vhodné štětce, ředění barev, technika postupného zhutňovaní tónů. Vytváření snových podtextových objektů. Malba dodaného tématu.

Součástí lekce je pochopitelně přednáška o barvách jejich ředění, vhodných ředítkách a taky o míchání barev.

4. Pastózní malba.

Štětce pro pastózní malbu. Použití pasty v kombinaci s lazurou. Rozložení motivu v plátně. Postup malby. Chyby, které se u tohoto typu malby ruší.

U vysloveně expresivní pastózní malby předvedeme druhy špachtlí a práci s nimi. Zmíníme se i o rizicích, které sebou práce se špachtlí nese.

Pro extremisty lze zorganizovat návštěvu ateliéru Antonína Kroči, který ve své tvorbě na všechny štětce a špachtle dávno zanevřel a maluje jen prsty a dlaněmi.

5. Malba vlastního tématu.

Asistenci Vám pomůžeme namalovat vlastní obraz na vlastní plátno.   


Tento kurz je celoroční a bude průběžně pokračovat celým školním rokem 23/24 vždy jednou týdně (po tři týdny v měsíci) respektujíce všechny prázdniny a studentská volna stejně, jako by se jednalo o studium na řádné škole. Jen vysvědčení nedáváme my Vám, ale vy nám a to závěrečnou prací a absolventskou výstavou. 

K naplnění tohoto kurzu přijímáme předběžné přihlášky. Z předběžné přihlášky se stane závazné zapsání do kurzu po uhrazení zápisnéhO První cestou je, že se ke kurzu přihlásíte a vyčkáte, až se ke kurzu přihlásí další zájemci a my vyhlásíme termín kurzu. K takovému přihlášení slouží Předběžná přihláška ke kurzu KOŠ 23/ 24 .

Další cestou je, že se sejde parta přátel, kteří se na absolvování kurzu dohodnou a sami se jej obsadí. Pak nám pošlete Žádost o stanovení termínu pro skupinu frekventantů kurzu KOŠ a na dohodě k dalším náležitostem. 

Veřejný malířský ateliér Frýdek - Místek
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky